De klantenreis van jouw webshop
Hoe is de klantervaring bij jouw webshop? En heb je ooit gehoord van de term ‘klantenreis’? Er is een reis die elke klant aflegt met jouw bedrijf; van het moment dat een klant voor het eerst in aanraking komt met jouw branding en product, tot het punt dat ze die eerste bestelling openmaken en een mooie verzend doos thuiskrijgen, of misschien wel handige brievenbus doosjes. Hoe zorg je nu voor de ultieme ervaring bij jouw webshop; eentje waardoor mensen ook terugkomen en blijven terugkomen? Lees gauw mee.
Branding 101
Goede branding en marketing; het is van hoog belang, want het is het eerste element van je bedrijf waar men mee in aanraking komt. Maar hoe je ervoor zorgt dat je marketing bijna altijd aanslaat én er ook nog eens in resulteert dat klanten daadwerkelijk actie ondernemen en je website bezoeken (en misschien zelfs je producten en diensten kopen/inschakelen)—daar zijn hele studies aan gewijd. In dit artikel gaan we een poging doen de belangrijkste adviezen over te brengen. Er is eigenlijk één groot, belangrijk advies wat we absoluut mee willen geven aan elke bedrijfsleider, groot of klein; keer terug naar de kern. Vanuit welk idee of welk principe is jouw bedrijf geboren? Wilde je een product aanbieden aan mensen wat je nog nergens zag, of wilde je iets in hun leven makkelijker maken? Of wilde je juist iets betekenen voor een doel groter dan jijzelf en je bedrijf? Wat je kernwaarde ook is en waar je bedrijf ook uit voort is gekomen; daar zit een idee achter, en dus een sfeer. Dat is waar je al je branding en marketing op bouwt; dat ene idee. Dit resulteert in een oprechte, consequente en geloofwaardige marketingcampagne.
De bestemming
Het moment dat je klant in aanraking komt met jouw bedrijf en besluit om jouw producten aan te schaffen, ben je in principe ‘binnen’. Maar dit is juist het moment dat je als webshop niet moet verzaken; een van de belangrijkste onderdelen van de klantenreis is namelijk het eindpunt. Het moment dat die verzend doos bij iemand op de mat staat. Het verschil tussen een saaie kartonnen doos met slordig ingepakte producten of een prachtig pakketje met logo’s, stickers, extra’s en versieringen in de sfeer van de webshop, maakt al het verschil. Men bestelt bijna opnieuw enkel om die ervaring nogmaals mee te maken.
Een webshop runnen gaat om meer dan alleen producten bij mensen leveren in de juiste verzend doos en/of brievenbus doosjes. Het is een ervaring; eentje die jij waar moet zien te maken.